441
page-template-default,page,page-id-441,stockholm-core-1.2.2,select-theme-ver-7.1,ajax_fade,page_not_loaded,,qode_menu_,wpb-js-composer js-comp-ver-6.3.0,vc_responsive

In het dagelijkse leven gaat opvoeden gepaard met vragen, zorgen, onzekerheden en twijfels. Dat hoort bij het opvoeden, en meestal gaat het vanzelf goed. Wij stellen ons constant vragen, maar krijgen niet altijd de antwoorden op die vragen. Daarnaast is ieder kind uniek, ieder kind reageert anders.

Opvoeden kan (even) lastig zijn, en soms kun je denken dat je het niet meer weet. Je hebt alles al geprobeerd, je hebt het gevoel dat je het contact met je kind (even) kwijt bent, en voordat je het weet zit je in een negatieve spiraal en is het moeilijk om daar uit te komen. Dit kan versterkt worden door de huidige maatschappij die hoge eisen aan opvoeders stelt.

Wat hulp of advies kan dan zeer welkom zijn om deze negatieve spiraal te doorbreken. Misschien zijn er patronen ingesleten waar je als opvoeder(s) even niet meer uitkomt, en dan kan een kleine verandering in aanpak vaak een positief effect hebben.

Als opvoedcoach begeleid ik opvoeders bij opvoedkundige vraagstukken.
Ik doe dit vanuit het principe dat opvoeders zelf verantwoordelijk zijn om hun kind te begeleiden naar de volwassenheid. Om tot inzichten te komen, wordt er tijdens de coaching een actieve rol van de opvoeder(s) gevraagd. Interactie, communicatie en doen zijn belangrijke aspecten bij opvoedcoaching.

Als opvoedcoach wil ik graag de draagkracht (wat opvoeders aankunnen, of denken aan te kunnen) van een gezin vergroten en de draaglast (de eisen die aan de opvoeder(s) worden gesteld) verminderen.

Ik richt mij op twee pijlers bij opvoedcoaching: Preventief en Curatief.

Preventief

Als opvoedcoach heb ik een adviserende rol wat betreft het pedagogisch handelen van opvoeders. Dit is vooral een adviserende rol in het voorkomen van problemen in de opvoeding en ontwikkeling van het kind. Bijvoorbeeld: hoe kan ik omgaan met de driftbuien van mijn peuter, of wanneer geef ik mijn puber meer vrijheid. Maar ook, wat kan ik doen om de ontwikkeling van mijn kind optimaal te begeleiden.

Het gaat hier om vragen over de alledaagse opvoedingssituatie, waar je als opvoeder(s) graag meer hulp of inzichten in wilt krijgen.

Curatief

Bestaande problemen helpen oplossen.

Het kan gebeuren dat de opvoeder(s) door het gedrag van een kind of door gezinsomstandigheden de grip op de opvoeding en het gezinsleven even kwijt zijn. Soms ontstaan zo moeilijke situaties, bijvoorbeeld als het kind altijd boos reageert, of niet meer wil luisteren. Ook zaken als scheiding en rouw kunnen het gedrag van een kind (tijdelijk) veranderen.

Tijdens de coaching wordt oplossingsgericht gewerkt. We gaan kijken naar de huidige en de gewenste situatie.

Samen wordt er bekeken hoe het de opvoeder(s) lukt om bepaalde situaties goed te laten verlopen. Van daaruit proberen we deze ervaringen uit te breiden naar andere situaties. Dit doen we onder andere door middel van gesprekken en opdrachten.

Als opvoeder leer je inspelen op- en samenwerken met het kind of kinderen, om zo tot oplossingen te komen die voor jou werken. In de coaching proberen we de onderlinge communicatie te verbeteren, het plezier in opvoeden weer terug te krijgen en vooral weer plezier te krijgen in elkaar als gezin.

Hoe ga ik te werk

Kennismakingsgesprek:

Dit is vrijblijvend en zal maximaal een uur duren. In het kennismakingsgesprek wordt geprobeerd de hulpvraag zo concreet mogelijk te formuleren en zal worden bekeken of coaching de juiste oplossing is. Als dat zo is, kan er een intakegesprek worden gepland.

 

Intake:

Het intakegesprek duurt ruim een uur. Aan de hand van de ingevulde vragenlijst worden de vragen, ervaringen, wensen en verwachtingen die opvoeder(s) hebben, besproken.

 

Coaching:

Een sessie duurt ongeveer een uur. Hoeveel sessies er nodig zijn, is afhankelijk van de hulpvraag en ook van het verloop van de sessies. In de meeste gevallen zijn 3 tot 4 sessies voldoende om de opvoeder(s) op weg te helpen en zo zelf het gestelde doel te bereiken.

 

Als afsluiting zal er een eindevaluatie plaatsvinden.

Belangrijke principes bij opvoeden

Bij opvoeden gelden een aantal belangrijke principes die de ontwikkeling van een kind positief beïnvloeden (Sanders, 2012):

Een veilige en stimulerende omgeving

Een veilige omgeving laat kinderen ongestoord ontdekken. Ouders hoeven minder te verbieden. In een stimulerende omgeving met boeiende activiteiten vervelen kinderen zich minder snel en is er minder kans op negatief aandacht vragen en vervelend gedrag.

 

Positieve ondersteuning

Complimenten en aanmoediging zijn motiverend om nieuwe dingen te leren. Ouders stimuleren zo de zelfstandigheid van hun kind en bieden ondersteuning bij moeilijkheden.

 

Aansprekende discipline

Kinderen ontwikkelen zich het best in een duidelijke en voorspelbare omgeving. Waarbij ouders duidelijke regels stellen, op een heldere manier instructies geven en snel reageren wanneer het kind ongewenst gedrag vertoont.

 

Realistische verwachtingen.

Ieder kind is uniek en ontwikkelt zich in zijn of haar eigen tempo. Wanneer ouders te veel van het kind verwachten, of willen dat het meteen alles goed doet, kunnen er problemen ontstaan. Ieder kind maakt fouten en meestal gebeurt dit niet met opzet.

 

Goed voor jezelf zorgen

Geen enkele opvoeder is perfect. Opvoeden is iets dat iedereen met vallen en opstaan leert. Opvoeders die goed voor zichzelf zorgen en genoeg rust en ontspanning krijgen, kunnen makkelijker geduldig, consequent en beschikbaar voor hun kinderen zijn.

 

Gesteund voelen door de partner, omgeving, het netwerk en instanties is eveneens belangrijk. Ook wordt de opvoeding positief beïnvloed als ouders zelfvertrouwen hebben. Zij moeten het gevoel hebben dat zij overzicht hebben en invloed kunnen uitoefenen op de opvoeding.

Contactgegevens

info@dynamiek-kindercoaching.nl

Elkenraderweg 8 | 6321BL | Wijlre

+31 (0) 6 21 84 36 58