508
page-template-default,page,page-id-508,stockholm-core-1.2.2,select-theme-ver-7.1,ajax_fade,page_not_loaded,,qode_menu_,wpb-js-composer js-comp-ver-6.3.0,vc_responsive

Ieder kind zit wel eens minder goed in zijn vel, dat hoort bij het opgroeien. Maar als bijvoorbeeld bepaalde emoties het kind flink in de weg staan om goed te functioneren in het dagelijkse leven, en je als opvoeder(s) de oorzaak niet kunt achterhalen, kan dat erg vervelend zijn voor het kind en voor de opvoeder(s). Je wilt erachter komen wat er met het kind is, en hoe je het kind kunt helpen.
Vanuit mijn ervaring met kinderen geloof ik dat de antwoorden in het kind zelf zitten. Ik kijk ook steeds naar mogelijkheden (en denk niet in onmogelijkheden). Samen met het kind probeer ik zijn eigen kwaliteiten, mogelijkheden en talenten te ontdekken. Ik werk voornamelijk oplossingsgericht, er is aandacht voor de oplossing in plaats van voor het ‘probleem’.

Ik probeer zo praktisch mogelijk hulp te bieden en liefst kortdurend, waardoor het kind zich weer goed gaat voelen en/of steviger in zijn schoenen komt te staan en weerbaarder wordt.

In de coaching sessies staat het kind centraal. Daar waar nodig en wenselijk, zal een opvoeder ook bij de sessie aanwezig zijn, zodat de opvoeder hoort en ziet hoe het kind de situatie ervaart, waardoor in de thuissituatie hier adequaat op gereageerd kan worden.

Op een positieve manier wordt aan de doelen gewerkt.

Meestal gebeurt dit in een ontspannen sfeer. Als ik met het jonge kind werk, maak ik gebruik van oefeningen, spelletjes, werkboeken, knutselmaterialen en andere specifieke kindercoach materialen. Als het coachen met kinderen spelenderwijs gebeurt en aansluit bij de belevingswereld, houden de kinderen plezier in de sessies en is het resultaat op den duur beter.
Het kind wordt dus op een speelse manier geleerd zijn kwaliteiten te leren kennen, meer inzicht te krijgen in zijn gedrag, of leren omgaan met emoties, zoals bijvoorbeeld woede of angst.

Met de oudere kinderen maak ik gebruik van werkboeken, gesprekken, spellen, opdrachten, oefeningen en/ of creatieve activiteiten

Daarnaast is samenwerking met andere disciplines (school/kinderdagverblijf) indien noodzakelijk, ook mogelijk.
Ik kijk dus naar wat het kind nodig heeft om zich te ontwikkelen maar vooral ook om zich weer prettig te voelen, weer in zichzelf gaat geloven en weer kind kan zijn.

Hoe ga ik te werk?

Kennismakingsgesprek:

Dit is vrijblijvend en er zijn geen kosten aan verbonden. Het gesprek zal maximaal een uur duren. In het kennismakingsgesprek wordt geprobeerd de hulpvraag zo concreet mogelijk te formuleren en er wordt bekeken of coaching de juiste oplossing is. Als dat zo is, dan kan er een intakegesprek worden gepland

 

Intake:

Het intakegesprek duurt ruim een uur. Aan de hand van de ingevulde vragenlijst bespreek ik de vragen, ervaringen, wensen en verwachtingen die u, of het kind heeft.

 

Coaching:

Een sessie met het kind duurt ongeveer een uur. Hoeveel sessies er nodig zijn, is afhankelijk van de hulpvraag en ook van het verloop van de sessies. In de meeste gevallen zijn 2 tot 4 sessies genoeg om het gestelde doel te bereiken.

 

Regelmatig zal er een terugkoppeling plaatsvinden. De wisselwerking met de opvoeder is hier van groot belang.

 

Als afsluiting zal er een eindevaluatie plaatsvinden met de opvoeder(s) en/of het kind.

Wanneer kun je een kindercoach inschakelen

Onder andere:

  • Als het kind verlegen is;
  • Onzeker;
  • Veel piekert en zich zorgen maakt om van alles en nog wat;
  • (Faal)angstig is;
  • Gepest wordt;
  • Een scheiding of rouw moet verwerken;
  • Moeite heeft met emoties herleiden en uiten.

Contactgegevens

info@dynamiek-kindercoaching.nl

Elkenraderweg 8 | 6321BL | Wijlre

+31 (0) 6 21 84 36 58